Transportul cailor
Preambul
Distantele mari si conditiile drumurilor conditionau cursele organizate in tarile europene. De obicei aceste curse erau mai degraba la nivel local, decat la nivel national deoarece era aproape imposibil sa realizezi transportul cailor pe distante lungi, pana la locul concursului. Astfel, proprietarii isi organizau grajdurile cat mai aproape de principalele hipodromuri locale, fara a avea prea multe pretentii de a concura si in alte parti. Totusi, fenomenul era in dezvoltare si era nevoie de mai mult.
Primele incercari
Primul caz in care este mentionat transportul terestru al unui cal este in 1771 in Marea Britanie. Este vorba chiar de legendarul Eclipse. Din cauza unor probleme de dureri la picioare s-ar fi realizat un trailer special pentru a fi transportat pana la herghelia unde urma sa se trateze.
Totusi, acest aspect a fost considerat o ocazie punctuala. Modul standard de transport al cailor la curse ramanea transportul pe picioare sau chiar calaritul acestora. Pana in 1836.
Povestea lui Elis – 1836
Abia momentul din 1836 este considerat inceputul unui trend. Acum este momentul cand un prim cal este transportat intr-un van special realizat. Calul de curse se numea Elis.
Proprietarul sau, Lord George Bentinck, locuia in Goodwood si dorea sa ajunga la Doncaster, adica la peste 400 km distanta. I-ar fi trebuit 3 saptamani sa ajunga acolo. A achizitionat de la lordul Chesterfield un camion mare utilizat anterior pentru transportul animalelor de mai mici dimensiuni.
Elis era bine cunoscut in zona si cotele erau de 5:1. Bentinck nu a fost multumim si a anuntat ca nu va participa. Atunci cand cele 3 saptamani necesare pentru transport au fost depasite cota de pariuri a sarit la 12:1.
Dar George avea arma secreta. L-a imbarcat pe calul Elis in camionul special tras de 4 cai robusti. Elis a ajuns in 4-5 zile, chiar cu 2 zile inainte de inceperea curselor Saint-Leger din Doncaster. Pariurile erau blocate si lumea a ramas uimita. Elis a castigat si a adus un profit remarcabil proprietarului sau.
Acesta a fost un moment istoric in domeniul curselor pentru cai deoarece din 1836 toti proprietarii bogati de cai au investit pentru a reduce la maximum efortul inutil al cailor de curse.
Inovatii in domeniul transportului cailor
Dupa acest moment lucrurile avanseaza. Apar noi idei in a realiza mijloace de transport optime pentru transportul pretioaselor cabaline.
De exemplu, acest vehicul special realizat de Henry Howes in 1897, un camion articulat pentru a facilita imbarcarea calului.
Apare apoi transportul cailor in vagoane speciale pe calea ferata. Un aspect foarte important mai ales in domeniul militar.
Apar si lucrari de specialitate cu privire la transportul in siguranta al cailor.
Nici transportul cailor pe vase nu era de omis, mai ales atunci cand era vorba de transportul de pe un continent pe altul.
Lucrurile avanseaza si primul van motorizat de transport pentru cai a fost proiectat in 1902.
Abia in 1912 a inceput productia de serie de catre Vincent Horse Boxes of Reading, Anglia. Acesta a fost folosit si de armata britanica pentru transportul cailor de razboi.
In anii 1950-1960 apare o industrie din ce in ce mai complexa pentru producerea de van-uri si trailere din ce in ce mai speciale.
Conditiile de transport
In toate aceste circumstante, transportul animalelor presupune o doza mare de stres si de riscuri in ceea ce priveste siguranta fizica a animalelor.
De aceea caii trebuie sa fie transportati asigurand conditii esentiale:
– sa se asigure conditii de hrana si hidratare
– eliminarea conditiilor de stress si frica
– eliminarea stresului fizic si termic
– asigurarea sigurantei corporale
In zilele contemporane exista solutii de transport din ce in ce mai sofisticate. De exemplu solutiile de transport de peste 500.000 de Euro de la Zara Phillip.
Surse documentare:
Valencia Sport Saddlery – Frank Chapot & Belair travel to the 1956 Olympics ~ equestrian venue in Sweden.
Historique des courses de chevaux, de l’antiquité à ce jour – Henry Lee 1914
https://www.itshorseboxinsurance.co.uk/history-of-the-horsebox/
www.museumofthehorse.org/a-history-of-transporting-horses/
http://www.attelage-patrimoine.com