Birjarii muscali din Bucuresti

Muscalii birjari

Sosirea muscalilor in Romania

Povestea noastra incepe din anul 1828. Armata rusa a ajuns in Bucuresti. Iar ofiterii rusi nu reuseau sa se plimbe pe strazile dificile (vezi noroioase) ale orasului. Asa ca trasurile erau cea mai buna solutie pentru incaltarile lor lustruite.

Bucurestiul vechi
Sursa foto: Wikipedia

Birja

Odata cu acest fenomen intalnim pentru prima oara si termenul de “birja”.

“Birja” in limba rusa inseamna “bursa”. In Piata Bursei din Petersburg se adunau trasurile deoarece aici se gaseau clientii cu mai multi bani.

Stiati ca birja are denumirea engleza hansom, preluata dupa numele inventatorului Joseph Hansom. Acesta a inregistrat brevetul sau in 1834. Era o trasura realizata prin coborararea centrului de greutate pentru o deplasare mai rapida si mai sigura.

Cine erau muscalii?

Aceste birje de lux sosite in Bucuresti erau conduse de “muscali”, locuitori ai Moscovei aflati initial in serviciul ofiterilor rusi si apoi la dispozitia bucurestenilor cu dare de mana.

Termenul de “muscal” avea sensul de rus, de birjar sau de membru al unei secte.

Muscalii birjari se mai numeau si “scopiti”. Acestia faceau parte dintr-o secta intemeiata de un taran din Oryel, numit Kondratiy Selivanov.

Kondratii-Selivanov
Sursa foto: Wikipedia

Prorocul Selivanov a infiintat aceasta miscare ultra-religioasa ce promova purificarea prin castrare sau alte masuri chiar mai radicale. Barbatii casatoriti, dupa ce aveau primul copil, deveneau eunuci. Desi scopitii erau oameni blanzi si fara vicii, secta lor a fost prigonita in Rusia.

Birjarii din Bucuresti

Tocmai de aceea, acesti oameni au ajuns in Iasi si apoi in Bucuresti, intr-o tara primitoare si toleranta. Astfel, in Bucurestiul anilor 1870 erau 130 de barbati muscali si 60 de femei. Acestia locuiau grupati pe strada Birjarilor, astazi numita strada Episcop Radu. Casele lor erau diferite de cele ale bucurestenilor. Aveau porti mari pentru trasuri si cai, iar gardurile erau inalte si ascundeau vizibilitatea spre interior.

Timp de aproape 100 de ani, bulevardele principale ale Bucurestiului si mai ales Piata Teatrului National erau ocupate de frumoasele trasuri trase de caii bine ingrijiti ai muscalilor.

Teatrul National - Muscal 1910
Sursa foto: www.delcampe.net

Faceau parte din viata mondena a orasului de alta data. Cunoasteau foarte bine orasul si oamenii sai. Isi cunosteau clientii si destinatiile acestora. Dar erau la fel de politicosi si discreti.

 

In anul 1871 au inceput sa circule in Bucuresti si tramvaiele trase de cai (pana in anul 1929). Astfel, necesitatea trasurilor din Bucuresti a fost din ce in ce mai mica. In anul 1894 aparuse si primul tramvai electric din tara. La inceputul secolului XX aparusera si primele taxiuri in Bucuresti. Lumea se schimba intr-un ritm alert.

Sursa foto: www.delcampe.net
Sursa foto: www.delcampe.net
Tramvaiul tras de cai
Sursa foto: www.delcampe.net

Era momentul in care moda trasurilor disparea. Muscalii au fost asimilati prin anii ‘40 de catre populatia lipoveneasca. Ultima mentiune a muscalilor apare in anul 1957, cand sunt condamnati trei dintre ei pentru ritualurile mutilante practicate din motive religioase.

 

Surse de documentare si surse foto

Crutzescu, Gheorghe – Podul Mogoşoaei povestea unei străzi 

https://www.historia.ro

www.adevarul.ro

www.muzeulbucurestiului.ro

www.delcampe.net

https://www.facebook.com/caleidoscop99/

www.arhivelenationale.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *