Istoria starting gate-ului

Starting gate - cover

Inceputurile curselor

In primele curse de cai din Anglia (incepand cu anul 1512 sunt curse organizate cu premii), intrecerile se faceau de obicei intre doi cai pe distante lungi de pana la 8.000 m. Cel care dadea startul o facea pur si simplu prin fluturarea palariei sale si un strigat ferm „GO!”. Cand erau putini cai si distantele atat de lungi, un start echitabil nu era atat de crucial. Acest lucru se schimba insa atunci cand cursele devin foarte bine reglementate. Cursele se organizeaza in functie de varsta cailor, de greutate, se aplica handicapul, distante devin mai scurte. De aici apare si importanta unui start corect in aceste competitii.

Fara reguli stricte la start, unii jochei mai experimentati nu isi jucau corect sansele, intimidandu-i pe cei mai putini experimentati pentru a ocupa cele mai bune pozitii la start. Se practica si startul fals pentru a irita calul favorit.

Lord George Bentinck

Un prim pas important s-a intamplat in anul 1844, atunci cand Lord George Bentinck a introdus sistemul dual cu steaguri.

 Lord George Bentinck
Wikimedia.org, portret realizat de Samuel Lane, 1836

Starter-ul avea un steag mic rosu, care era lasat in jos cu un strigat „GO!”. Un asistent pozitionat la 45-55 metri distanta de start, avea un steag mare alb care era fluturat in cazul unui start fals. Ideea acestui sistem a fost sa opreasca participantii in timp util si sa nu se indeparteze prea mult de linia de start, reducand astfel timpul organizarii unei alte porniri. Tot pentru a reduce indisciplina si lipsa de fair-play, George Bentinck a stabilit un set de reguli inovator: numerotarea cailor, defilarea lor inaintea cursei si stabilirea unor amenzi si penalizari pentru jocheii indisciplinati.

Start cu steag
Sursa: wikimedia.org

Amiral Henry John Rous

Reformele mai sus mentionate nu au fost suficiente. Inca erau cazuri de coruptie in sistem (proprietari, jochei si starteri). Amiralul Henry John Rous a introdus in anul 1863 un sistem de suspendare si amendare a jocheilor indisciplinati la linia de start. Chiar si asa intarzierile cauzate de un start fals reprezentau o mare problema pentru organizatorii curselor.

Admiral_Rous_1879
Wikimedia.org

George Watson

Apare in joc Australia, tara care a imprumutat sistemele curselor din Anglia. Iar George Watson a fost numit ”The Prince of Starters”. Era un om care a ramas in istoria turfului prin competenta si integritatea sa, organizand cele mai eficiente porniri in curse, doar cu steagul sau rosu. Insa, in 1892, la Cupa Melbourne, pe o vreme teribila, domnul Watson a urcat si a coborat de nenumarate ori ca sa reuseasca o aliniere ca la carte. Dupa acel moment au inceput sa se testezela cursele de la Melbourne si Sydney diverse alte sisteme mecanice, realizate din lemn sau sfori.

George Watson
National Library of Australia’s Newspaper – The Queensland Museum Network Blog

Reuben Gray

Un alt moment important in istoria fenomenului este legata de amenda luata de tanarul jocheu, Reuben Gray, care nu a putut sa isi tina calul aliniat la start.  Ruben, impreuna cu tatal sau, Alexander Gray, au gandit atunci un sistem de bariera cu un singur fir care a fost ridicat mecanic la inceputul unei curse de ponei, pe 3 ianuarie 1894 in Canterbury Park. Au pornit de la ideea ca pana si steagul folosit la start speria caii aliniati.

Trei saptamani mai tarziu, sistemul a fost folosit in aceeasi locatie,  la o cursa de cai Pursange Englez. Sistemul a fost preluat in mai multe curse in acel an, fiind o revolutie in domeniu.

The Daily Telegraph – 1940. Sursa: http://nla.gov.au/nla.news-title1347

Reuben Gray 1947

http://nla.gov.au/nla.news-title892

Johnstone-Gleesons

Aproape in paralel, tot in Australia, mai exista un sistem proiectat de J.L. Johnstone, starter la Moonee Valley Racing Club. Era un mecanism cu 8 funii paralele si care actionau prin folosirea unui levier care catapulta firele. Sistemul produs de Johnstone-Gleesons a fost adoptat de cluburile din Melbourne si apoi la nivel international. Chiar si Jockey Club din Anglia a testat sistemul in 1900 si din 1902 a devenit obligatoriu in cursele din Anglia.

Starting gate Johnstone
The Australasian (Melbourne, Vic. : 1864 – 1946) Saturday 10 November 1894. http://nla.gov.au/nla.news-title460

Momentul schimbarilor

La fel s-a intamplat si in Franta, desi au fost tabere pro schimbare, dar si tabere contra. Mai jos avem diferite secvente ale fenomenului la inceputul secolului XX in Franta.

La Vie Au Grand Air – www.gallica.bnf.fr
www.retronews.fr: Franta – 1903
www.retronews.fr – sistemul Cornuault
http://www.oldstratforduponavon.com/horseracing.html
www.retronews.fr. Starting gate 1925

 

www.retronews.fr. Starting gate 1925

 

www.retronews.fr. Starting gate 1931

Mecanismul cu levier – www.retronews.fr

Intarzierile la start s-au mai redus, dar au aparut diverse incurcaturi cu sistemul de benzi. Unii cai favoriti au ramas agatati in unele curse si nu au mai putut continua.

starting gate

Sursa: gallica.bnr.fr

Gate dislike 1946
The Herald 1946 -http://nla.gov.au/nla.news-title1190

Intre timp apar tot felul de idei, de testari, de imbunatatiri. Se cauta o solutie cat mai buna pentru cursele sportive si pentru a reduce din frustrarile ivite in acest sport.

Chiar din anul 1901 apar patente care prevedeau cumva separarea cailor la pornire.

new starting machine
Adelainde Observer – mai 1901 – http://nla.gov.au/nla.news-title821

New Starting Gate - 1945

Sporting Globe – http://nla.gov.au/nla.news-title875

Starting gate fara zgomot
Porti cu zgomot redus – 1953. http://nla.gov.au/nla.news-title651

Astfel apare un nou trend in 1930, in cursele din America. Porti cu standuri separate pentru fiecare cal si captusite pentru a nu produce raniri. Separarea cailor a redus rata de accidentari si interferentele neasteptate ale jocheilor.

Starting gate - periculos
Keeneland Race Course
De Berkeley Scott, Jeanine Berkeley, Jeanine Scott

Omul care a dat un nou restart curselor de cai

In anul 1939, Clay Puett a revolutionat acest sport prin starting gate-ul sau electric.

Se intampla pe 1 iulie 1939 la Lansdowne Park in Vancouver. Clay Puett cu strangere de inima apasa un buton care deschidea 12 porti metalice in mod simultan. Era momentul unei schimbari in curse.

www.offcenterracing.com – Clay Puett – 1939

Inventia sa a fost urmata de foarte multe comenzi. Chiar si in prezent, firma infiintata de Puett, True Center Gate Company din Phoenix inca produce si livreaza astfel de porti. Chiar si portile care nu au fost produse de firma sa erau variatiuni ale design-ului sau original.

Electric Starting Gate
Keeneland Race Course, De Berkeley Scott, Jeanine Berkeley, Jeanine Scott – Puett gate 1948, foto Ben Ali

Hoyt Clay Puett

Hoyt Clay Puett s-a nascut pe 12 septembrie 1899 in Chillicothe,Texas si a crescut in Colorado printre cai. A abandonat scoala prin clasa a VII-a preferand sa inceapa munca la o ferma. A fost prezent pe la targurile de cai si pe la concursurile de rodeo, dar abia in anul 1922 ajunge la o cursa pe hipodrom, in Tijuana Mexico. A fost atat de prins de fenomen ca a pariat toti banii sai pe un cal si i-a pierdut. A fost nevoit sa isi ia un job ziua urmatoare la acel hipodrom, fiind ingrijitorul cailor lui C.B. Irwin.

Se purta atat de natural cu caii incat a fost promovat ca antrenor. Se pare ca a avut ocazia sa dea si startul unei curse. Mai intai suna un clopot pentru a ridica starting-gate-ul cu fire, atat de mult folosit pana atunci. Se intamplau si atunci starturi false si accidente. De multe ori pentru reluarea cursei se pierdeau mai mult de 30 de minute.

Puett a inceput sa studieze problema in anul 1932 incercand sa demonstreze ca si caii Pursange Englez pot fi temperati la un start. La inceput a folosit lanturi, dar caii incercau sa treaca de acele lanturi, asa ca a inventat portile inalte in forma folosita in anul 1939. Asociatii sai din Puett Electrical Starting Gate Corporation au incercat sa il inlature din companie si Puett s-a retras in anul 1946.  Peste doi ani de pensie revine in piata si iti face o noua companie care concura cu firma care ii purta numele.

Iar cine crede ca e simplu sa faci o astfel de inventie, avem aici cateva scheme ale patentului sau. E de mentionat forma de „V” a portilor care le permitea deschiderea chiar si atunci cand sistemul electric nu actiona. Tocmai pentru a nu produce ranirea cailor si jocheilor.

Schema Puett
Sursa: auctionzip.com

 

Poarta sa electrica a fost folosita prima oara in anul 1940 la Kentucky Derby USA.  Poarta din imagine a fost folosita pana in 1977 si a fost primul starting gate electric utilizat in Statele Unite.

Kentucky Derby
https://www.derbymuseum.org/
Kentucky Derby 1930
Pinterest.com – Kentucky Derby anii – 1930

In anul 1953 Puett a infiintat compania True Center in British Columbia si apoi in Phoenix.  A continuat sa produca peste 200 de starting gate pe an, dar a fost si oficial al curselor Vancouver, Calgary, Denver, Phoenix, Edmonton, Seattle. Firma True Center Gate si Puett Electrical Starting Gate Corporation inca functioneaza si sunt in continuare concurente.

Puett trece la cele vesnice in anul 1998, la varsta de 99 de ani.

Puett foto
Clay Puett. Sursa foto: vault.si.com. Foto Scott Robinson

Europa a introdus pentru prima oara starting gate-ul electric abia in anul 1965 in Marea Britanie.

Startul curselor de cai in Romania

La noi evidentele sunt destul de greu de gasit. Prima mentiune o gasim in lucrarea „O alergare de cai” de Costache Negruzzi in 1836.

„Judecatorul alerga si, gasind toate normalitatile implinite, dete semnalul strigand „allez!” Alergatorii plecara ca sageata.”

Cu siguranta ca si pe Hipodromul Baneasa s-au utilizat etapizat formele intalnite si in celelalte tari. De la „Allez!” si o palarie fluturata, pana la sistemul cu steaguri, sau cel cu banda, ca in imaginea alaturata.

Start Hipodrom Baneasa

O alta mentiune interesanta despre un sistem cu benzi ridicate o gasim in celebra lucrare a lui Alexandru Grigorescu, in care se descrie momentul Derby-ului Roman din 1950, atunci cand Epigon a iesit campion.

Odinioara la Baneasa
Odinioara la Baneasa – Alexandru Grigorescu. Autor:Alexandru Grigorescu; Editura:Mediana, 1996

Jockey-Club Roman utilizeaza in premiera starting gate-ului in Romania in anul 1999 la cursele de galop de la Hipodromul Mangalia.

starting gate Hipodrom Mangalia
Sursa: Jockey-Club Roman – cursele de la Hipodromul Mangalia. Utilizarea in premiera a “start gate-ului”

Iar cele mai recente curse cu pornire din starting gate au avut loc la Hipodromul Ploiesti in anul 2019.

Gate Ploiesti
Cursele din 2019 de la Hipodrom Ploiesti

Startul – un moment foarte important al curselor

De-a lungul timpului mecanismele s-au imbunatatit continuu, sistemele fiind din ce in ce mai bine adaptate la realitatile din hipodrom. Iar aceste sisteme nu sunt deloc ieftine.

Totusi, starting gate-urile raman cele mai periculoase locuri ale curselor de cai. Tocmai de aceea este foarte important ca acolo sa se gaseasca personal foarte bine calificat si bine protejat, iar caii participanti la curse sa fie antrenati cu astfel de sisteme.

Cele doua filmulete de mai jos sunt foarte descriptive in acest sens.

Surse

https://vault.si.com/
www.racing.com
http://nla.gov.au/nla.news-title892
http://nla.gov.au/nla.news-title1347
http://nla.gov.au/nla.news-title460
National Library of Australia’s Newspaper – The Queensland Museum Network Blog
http://nla.gov.au/nla.news-title651
Adelainde Observer – mai 1901 – http://nla.gov.au/nla.news-title821
gallica.bnf.fr
retronews.fr
https://patents.google.com/patent/US2418807
https://www.unitedpuett.com/history
http://www.oldstratforduponavon.com/horseracing.html
www.offcenterracing.com
delcampe.net
https://www.derbymuseum.org/
Odinioara la Baneasa – Alexandru Grigorescu. Autor:Alexandru Grigorescu; Editura:Mediana, 1996