Primele curse de trap in Romania
Istoria curselor de trap in Romania incepe undeva in a doua parte a sec XIX si este legata de locul unde a luat nastere hipismul romanesc, de Hipodromul Baneasa. Acel inceput al curselor de trap mai este legat de anumiti oameni care iubeau hipismul intr-un mod neconditiat, precum Nicolae Fleva, Alexandru Marghiloman, Nicu Catargi, Ion Matak …
Alexandru Marghiloman declara: „Pur-Sangele si trapasul sunt doi cai care nu vor concura niciodata. Ei se completeaza, atat in economia nationala, cat si in scopul de a introduce in sufletul marelui public dragostea de cal. Calul trebuie si merita sa fie iubit.”
Cel care se pare ca a introdus cursele profesioniste de trap in tara noastra a fost Nicolae Fleva.

Primele documente care apar despre alergarile de trap in Romania sunt cele din anul 1887. Pe data de 17 mai a acelui an se organizeaza clasicele curse de primavara, in special de galop, dar apare si cursa de alergari in „treapat”. Cursa a fost organizata de Jockey Club Roman pe Hipodromul Baneasa, sub inaltul patronaj al M S Regele Carol I al Romaniei.
Comisarii curselor din acel an erau:
- Generalul Gheorghe Manu – arbitru al sosirii
- Arthur Green – arbitrul al pornirii
- Alexandru Marghiloman – comisar al cursei
- Ion Lahovari – comisar pentru cantarirea jocheilor
Au fost inscrisi 6 cai in cursa de 2600 m: Sultan, Eclair, Fatyol, Fulger, Osman si Capital. Capital a fost castigatorul cursei si apartinea lui Mihai Marghiloman, fratele lui Alexandru Marghiloman.
Aceste curse se regasesc si in anul urmator, mai exact pe 21 mai 1888, tot pe Hipodromul Baneasa.
Astfel de curse de trap s-au desfasurat in aceeasi perioada si la Iasi, fiind organizate de Nicu Catargi cu mai multi cai valorosi importati din Rusia. Astfel apar evidente de curse bine organizate in anul 1911 la Iasi.

De asemenea, se organizeaza curse de trap si in Constanta, pe 23 aprilie 1897
Cursele de trap din Braila
Este notabil fenomenul curselor de trap si in Braila, un oras cu mare traditie hipica. Avem dovezi de evenimente de trap din 1887, practic Bucureștiul și Brăila fiind orașele în care se organizau principalele curse de trap.


In anul 1903 se construieste in Braila un hipodrom de catre Societatea Nationala pentru Imbunatatirea Animalelor. Se realizeaza si un Stud Book pentru trap si incep curse anuale de trap. Datorita acestui hipodrom se consolideaza crescatori precum Ghita Gaetan, I. Matak, Gheorghe Pilat si V. Mendel.

Deja, pe noul Hipodrom din Braila avem primul derby de trap pe 21 mai 1904.
Cursele de trap de la Baneasa
In Bucuresti lipsea insa un hipodrom pentru trap, iar galopul avea o amploare atat de mare incat trapul si chiar galopul cu obstacole nu prea mai aveau loc in program.
Un moment important in dezvoltarea fenomenului trapului romanesc este infiintarea Clubul Calaretilor in anul 1911. Acest club organizeaza deja primele curse de trap in anul 1912. Tot in acest an Clubul Calaretilor obtine un teren alaturat Hipodromului Baneasa, iar in anul 1913 se infiinteaza Baneasa Trap si se organizeaza al doilea concurs hipic.


Era totusi un inceput timid deoarece abia dupa Primul Razboi Mondial incep sa fie cunoscutii si caii de trap in Romania. Dupa terminarea razboiului si dupa Revolutia Bolsevica are loc un fenomen foarte interesant in istoria trapului romanesc. Este vorba despre un refugiu al unor cai trapasi foarte valorosi din Rusia (Domnescu, Tokar, Tania …) si a unor oameni foarte pasionati de acest sport: fratii Andreievski, contesa Benckendorff, Ivan Corsac, I. Romaniuc, P. Borisiac, I. Marcenco, M.Colibaba. Au fost si driveri de renume precum Sasha Corol si fiul sau, Vania Corol, dar si mari antrenori rusi precum Terenkov, Gaidaev, Brailovski, Crotenko … .Acesti oameni si-au unit fortele cu romani pasionati de trap, precum inginerul Ion Matak, colonelul Georgescu, fratii Campeanu, fratii Marcu … .
Acesti oameni s-au mobilizat imediat si in 1920-1921 au organizat curse de trap la Clubul Calaretilor de la Baneasa. Sa nu uitam faptul ca Alexandru Marghiloman si-a oferit in permanenta sprijinul si oamenilor implicati in trap. Intre timp au mai fost importati cativa cai de trap valorosi din Austria.

Hipodromul Floreasca – trap, galop si obstacole
Un alt moment important al dezvoltarii trapului romanesc este acela al construirii Hipodromului Floreasca. Societatea TROB (trap si obstacole) infiintata de Ion Matak si condusa de generalul I. Coanda si-a unit fortele cu Societatea Națională pentru Îngrijirea Cailor de rasă (SNIC) in asa numitul Comitet SNIC. Lucrarile au inceput in anul 1922 in partea inalta a platoului Floreasca si au fost finalizate in octombrie 1923. Conducerea era formata din generalul Coanda ca presedinte al consiliului de administratie, generalul Moruzi, presedinte al comitetului, si Ion Matak membru in comitetul alergarilor.
Hipodromul Floreasca era o constructie spectaculoasa realizata in stil romanesc, dupa planurile arhitectului Paul Smarandescu. Complexul era alcatuit din trei cladiri distincte pe 1650 mp, dar conectate prin pasaje de trecere: Pavilionul Regal, Pavilionul Oficial si Pavilionul Public. La parter existau restaurante, garderoba, toalete si alte spatii utile.








Cursele de trap incep sa creasca considerabil pe acest hipodrom in special datorita aparitiilor unor crescatori particulari de cai antrenati pentru trap: M Rusu, M. Tulceanu, coloneul Georgescu, inginerul Matak, M. Frank. Se adunasera astfel in jur de 200 de cai de trap de la hergheliile particulare si inca 50 din hergheliile de stat. De mentionat aici aportul ameliorarii cabalinelor la noi in Herghelia Rusetu, unde a avut loc ameliorarea Trapasului Romanesc, avand cai cu rezultate excelente. Se importa cai de mare valoare mai ales din Germania, Ungaria si Austria.
Sursa: core.ac.uk. Revista Furnica. Septembrie 1929
Am observat mai devreme ca primele premii Derby Roman la trap au avut loc in Braila incepand din 1904. Primul Derby Roman la trap organizat in Bucuresti avut loc in anul 1924, pe Hipodromul Floreasca, castigatorul fiind armasarul Bataus condus de driverul Petre Bosiac.
Prima impresie a Reginei Maria despre cursele de trap de pe noul Hipodrom Floreasca.

Despre incredibila poveste a contesei Benkendorff, mai sus mentionata si de Regina Maria vom reveni intr-un articol separat.






De remarcat ca in anul 1928, Romania era a doua tara (dupa Germania) care organiza alergari in nocturna, cu ocazia unui congres agricol international gazduit de Romania.

Perioada 1929-1932 vine cu neintelegeri in organizarea curselor si cu probleme financiare. Premiile se reduc considerabil.
Dupa o reorganizare venita la timpul potrivit cursele incep sa revina la nivelul a ceea ce a fost anterior.

In anul 1935 se organizeaza chiar si o competitie internationala aflata sub patronajul Regelui Carol al II-lea.


In anul 1936 se apropia finalul curselor pe Hipodromul Floreasca. Au fost si probleme financiare, dar si interese imobiliare, asa ca urma o noua etapa a istoriei trapului romanesc.
Hipodrom Baneasa Trap (1937 – 1960)
Astfel ca in anul 1937 oamenii implicati in fenomen reusesc sa relanseze Hipodromul Clubul Calaretilor, acum numit Hipodrom Trap. Deschiderea oficiala a avut loc pe 8 iunie 1937.

Noul Hipodrom Trap era modern. Pista de 25 m latime, restaurant la baza tribunei, case de pariuri in restaurant sau in imediata apropiere a tribunei, muzica ambientala, turnul comisarilor amplasat in interiorul pistei, comenzi date prin microfon, cronometraj electric.


Driveri renumiti si caii lor de legenda scriu istoria trapului romanesc. Ei sunt Cercasov, Szabo, Pavlic, Borisiac, Gaidaev … iar caii de trap sunt Pandur, Petrus, Fanfara II, Monte Carlo …


Constantin Ottescu spunea despre Cercasov urmatoarele: „personaj de legendă, poate cel mai important nume al curselor de cai de la noi. Fiu al unui important constructor de trăsuri şi sănii din Petrograd, s-a stabilit la noi după revoluţie, trecînd prin Stambul după o raită prin Franţa. Conducea pe hipodromurile noastre, întîi la Floreasca, apoi la Băneasa. Era un om mărunt, în zilele de antrenament mi-l amintesc într-un palton lung, kaki şi aspru, vorbind româneşte pe franţuzeşte, cu accent rusesc!”


Dupa linistea vine din nou furtuna pe Hipodromul Baneasa. Perioada Razboiului este grea. Au loc schimbari majore.
Societatea pentru Incurajarea Cresterii Calului de Trap in Romania – martie 1941

In februarie 1942 apare Asociatia Calului de Trap

In 1945 este pusa in drepturi Societatea Hipica Romana de Trap

A fost prietenul meu – 1961 regizat de Andrei Blaier
Hipodromul Ploiesti – cursele continua
Hipodromul de trap din Ploieşti, sau Hipodromul Republican a fost cel care a gazduit primele curse de trap in 1961, dupa demolarea totala a Hipodromului Baneasa in 1960. Din fericire pentru trap, cursele au mers mai departe, avand un istoric al Derby-ului Roman la Trap doar cu mici intreruperi in perioada recenta (2006, 2008, 2009 si 2016).

Mircea Stefanescu este cel care pleca in martie 1961 cu caii de trap din Bucuresti spre Ploiesti. Tot el este driver-ul cu cele mai multe titluri de Derby, noua in total. Conform datelor statistice recordul de spectatori pe acest hipodrom a fost de 11.000 de oameni dornici sa vada Derby-ul de Trap din 1970, castigat de Gica Tanase cu Talion. Gica Tanase este cel care detine sapte titluri de Derby.





Derby de Trap 1992
In anul 2006 apare prima mare problema pe Hipodromul Ploiesti. Din cauza unor litigii contractuale activitatea hipodromului este oprita si Derby-ul nu mai are loc.
In anul 2007, cu mari eforturi se organizeaza alergarea de Derby, dar in anul 2008 si 2009 problemele persista.
Derby Trap 2012
Derby Trap 2013
Anul 2014 este ultimul pentru vechiului hipodrom Ploiesti, acesta intrand intr-o ampla renovare. Tocmai de aceea, Derby-ul Roman din 2015 se organizeaza la hipodromul Mangalia. Din pacate lucrarile in desfasurare la Ploiesti fac imposibila organizarea curselor din 2016, fiind inca un an fara Derby.
Lucrarile s-au finalizat in octombrie 2016 si prima reuniune oficiala a avut loc pe 15 aprilie 2017.

Noul Complex Hipodrom Ploiesti are doua piste, una de trap si una petru galop si cale de rulare speciala pentru masina arbitrilor, servicii sau interventii ale ambulantelor. Tribuna este compusa din doua corpuri distince. Noul complex mai dispune de 7 grajduri, fiecare cu 27 de boxe, salivarium cu 19 boxe, cabinet veterinar, spatiu pentru inseuare, hangare pentru instalatii si depozitare materiale, hangar pentru furaje si respectiv deseuri.


Singurul hipodrom activ din Romania asteapta un nou restart al curselor de trap si de galop. Spectatorii sunt la fel de dornici sa simta adrenalina competitiilor hipice.
Lista completa a castigatorilor Derby-ului de Trap al Romaniei
AN | NUME CAL | TIMP | DISTANTA | CONCURENTI | DRIVER |
1924 | BATAUS | 01:38.20 | 1700 | BORISIAC P. | |
1925 | IN | 01:32.50 | 1700 | MATAK I. | |
1926 | DOMNISORU | 01:36.00 | 1700 | CORSAK IV. | |
1927 | ALFRED | 01:34.70 | 1700 | ANDREYEWSKI M. | |
1928 | GORNIST | 01:35.90 | 2100 | VIZNOVICI D. | |
1929 | VULCAN | 01:34.00 | 2100 | MATAK I. | |
1930 | RAZVAN | 01:34.50 | 2100 | COROL S. | |
1931 | PETRIS | 01:31.10 | 2100 | SLOBOZENCO C. | |
1932 | TULIPA | 01:31.70 | 2300 | HAUSER I. | |
1933 | IAZ | 01:33.40 | 2300 | 7 | SLOBOZENCO C. |
1934 | MAGNAT | 01:29.60 | 2300 | 5 | ANDREYEWSKI M. |
1935 | HARON | 01:31.90 | 2300 | 8 | ANDREYEWSKI M. |
1936 | VIZIRU | 01:28.10 | 2300 | 7 | COSTANDACHE I. |
1937 | CUPIDON | 01:30.00 | 2300 | 5 | COSTANDACHE I. |
1938 | PANDUR | 01:29.80 | 2300 | 6 | CROTENCO I. |
1939 | PETRUS | 01:30.00 | 2300 | 7 | BORISIAC P. |
ADDA WORTHY | 01:30.00 | 2300 | 7 | COROL S. | |
1940 | RAMA II | 01:32.30 | 2300 | 10 | DOBRESCU D. |
1941 | AVION | 01:28.00 | 2300 | 11 | PAVLIC M. |
1942 | AVANTY K. | 01:30.00 | 2800 | 9 | PAVLIC M. |
1943 | ACCELERAT | 01:32.00 | 2800 | 9 | CERKASOFF N. |
1944 | DELUT | 01:30.80 | 2800 | 8 | SZABO I. |
1945 | BARBARA | 01:28.50 | 2800 | 8 | GRAJDANESCU B. |
1946 | POTECUTA B. | 01:30.40 | 2800 | 8 | SZABO I. |
1947 | FANFARA II | 01:28.60 | 2800 | 11 | CERKASOFF N. |
1948 | MONTE CARLO | 01:26.70 | 2800 | 5 | GAIDAEV N. |
1949 | OXFORD | 01:30.30 | 3300 | 7 | GRUMWALD L. |
1950 | HANS | 01:30.50 | 3300 | 10 | GRUMWALD L. |
1951 | BUJOREL | 01:30.90 | 3300 | 7 | SZABO I. |
1952 | OTHELLO II | 01:30.90 | 3300 | 8 | TEOFIL ST. |
1953 | AVANTY R. II | 01:30.00 | 3300 | 8 | GHEORGHE V. |
1954 | FELAH | 01:32.40 | 3300 | 8 | COROL S. |
1955 | FLACAU III | 01:31.50 | 3300 | 8 | BONTOI V. |
1956 | MOT | 01:28.60 | 3300 | 9 | SZABO I. |
1957 | FULG | 01:28.00 | 3300 | 9 | TIGAERU D. |
1958 | SUCCES | 01:29.10 | 3300 | 9 | SZABO I. |
1959 | BALTARET | 01:28.90 | 3300 | 9 | TANASE GHE. |
1960 | STRAJA | 01:29.20 | 3300 | 7 | STEFANESCU M. |
1961 | FLORINEL | 01:29.60 | 3300 | 10 | STEFANESCU M. |
1962 | BAICAL | 01:30.00 | 3300 | 10 | STEFANESCU M. |
1963 | LUPTATOR | 01:26.60 | 3300 | 8 | GHINEA GH. |
1964 | ORIBIL | 01:28.90 | 3300 | 9 | AVRAM G. |
1965 | LATIN | 01:28.80 | 3300 | 9 | MIHAILESCU S. |
1966 | SILISTRA | 01:29.60 | 3300 | 8 | STEFANESCU M. |
1967 | TITIREZ | 01:26.80 | 2800 | 8 | SZABO I. |
1968 | IZVIN | 01:27.10 | 2800 | 10 | STEFANESCU M. |
1969 | ARENA | 01:27.40 | 2800 | 10 | TODERAS I. |
1970 | TALION | 01:26.10 | 2800 | 8 | TANASE GHE. |
1971 | RAPORT | 01:25.80 | 2800 | 9 | AVRAM G. |
1972 | TORPEDO | 01:27.30 | 2800 | 11 | STEFANESCU M. |
1973 | GABARIT | 01:26.60 | 2800 | 11 | GHEORGHE V. |
1974 | RATIUNEA | 01:25.70 | 2800 | 11 | TANASE GHE. |
1975 | IVORIU | 01:25.80 | 2800 | 11 | DINU TR. |
1976 | TUREL | 01:26.50 | 2800 | 9 | MARINESCU TR. |
1977 | RAZLIN | 01:24.80 | 2800 | 8 | MARINESCU TR. |
1978 | HELIS | 01:25.50 | 2800 | 9 | STEFANESCU M. |
1979 | JURAT | 01:26.60 | 2800 | 9 | POPA D. |
1980 | SELENAR | 01:27.10 | 2800 | 10 | GHEORGHE V. |
1981 | RODION | 01:26.70 | 2800 | 11 | NICOLAE N. |
1982 | HEMEIUS | 01:27.50 | 2800 | 10 | GHEORGHE N. |
1983 | TRIFOI | 01:25.40 | 2800 | 10 | TANASE GHE. |
1984 | INTIM | 01:26.50 | 2800 | 7 | MARINESCU TR. |
1985 | BON | 01:25.10 | 2800 | 9 | TANASE GHE. |
1986 | CORAN | 01:25.30 | 2800 | 8 | STEFANESCU M. |
1987 | RARAU | 01:24.60 | 2800 | 12 | TANASE GHE. |
1988 | AGER | 01:24.90 | 2800 | 12 | PATRASCU V. |
1989 | SINOE | 01:23.40 | 2800 | 11 | TODUTA D. |
1990 | VARBITA | 01:25.10 | 2800 | 13 | STEFANESCU M. |
1991 | RASUNET | 01:24.30 | 2800 | 12 | STEFANESCU M. |
1992 | ORTOZA | 01:25.80 | 2800 | 15 | NICOLAE N. |
1993 | TULNICI | 01:25.40 | 2800 | 13 | SLATE CR. |
1994 | ROMINA | 01:23.70 | 2800 | 6 | IORGA C. |
1995 | OROLOGIU | 01:23.60 | 2800 | 8 | TANASE GHE. |
1996 | ORDONAT II | 01:25.10 | 2800 | 12 | GHEORGHE V-LE. |
1997 | SPRINT | 01:23.60 | 2800 | 12 | SLATE CR. |
1998 | VANESA | 01:24.20 | 2800 | 10 | GHEORGHE CR. |
1999 | CLASIC | 01:30.70 | 2800 | 12 | MIHAI DV. |
2000 | VRAJA NOPTII | 01:24.80 | 2800 | 11 | GHEORGHE CR. |
2001 | SUCARELI | 01:24.30 | 2800 | 8 | MARCIU A. |
2002 | KINTA | 01:27.10 | 2800 | 7 | DOBRE D. |
2003 | NEDELCU | 01:24.50 | 2800 | 10 | GHEORGHE V-LE. |
2004 | HERA | 01:24.40 | 2800 | 10 | PAUN M. |
2005 | REGINA KIRA | 01:29.60 | 2800 | 10 | SLATE CR. |
2007 | CARLOS | 01:23.80 | 2800 | 5 | GHEORGHE V-LE. |
2010 | ZAZA | 01:27.00 | 2800 | 6 | MIHAI DV. |
2011 | ONLY YOU | 01:28.50 | 2800 | 7 | PAUN M. |
2012 | BAIKAL | 01:27.40 | 2800 | 9 | PAUN M. |
2013 | OLIMP | 01:23.70 | 2800 | 9 | SLATE CR. |
2014 | DARIUS | 01:23.20 | 3100 | 8 | DIMA I. |
2015 | VIJELIE | 01:27.60 | 2700 | 3 | COSTACHE M. |
2017 | STAR NOBEL | 01:29.00 | 3100 | 6 | GHEORGHE V-LE. |
2018 | SPEEDY NOBEL | 01:24.60 | 2700 | 8 | GHEORGHE V-LE. |
2019 | CALYPSO RM | 01:25.10 | 2700 | 6 | GHEORGHE V-LE. |
Surse:
- http://imagoromaniae.ro/
- https://gallica.bnf.fr/ – Le Sport universel illustré
- Însemnări zilnice. Vol. 6: 1 ianuarie 1924 – 31 decembrie 1924 Regina Maria
- Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930
- www.csmploiesti.ro
- http://restitutio-interbellica.blogspot.com/
- https://bonaparte-si-domeniilor.blogspot.com/
- https://www.facebook.com/pg/Iasi.Jassy/
- In galop de cai prin ani – Constatin Ottescu, Editura Istros, 2008
- Pe Hipodrom Alex.Doru Ionescu, Editura Litera 1971
- Epoca – aprilie 1897
- A fost prietenul meu – 1961 regizat de Andrei Blaier
- Asociatia Calului De TRAP
Comments are closed.