Trapul romanesc – istoria curselor

iSTORIA CURSELOR DE TRAP IN ROMANIA

Primele curse de trap in Romania

Istoria curselor de trap in Romania incepe undeva in a doua parte a sec XIX si este legata de locul unde a luat nastere hipismul romanesc, de Hipodromul Baneasa. Acel inceput al curselor de trap mai este legat de anumiti oameni care iubeau hipismul intr-un mod neconditiat, precum Nicolae Fleva, Alexandru Marghiloman, Nicu Catargi, Ion Matak …

Alexandru Marghiloman declara: “Pur-Sangele si trapasul sunt doi cai care nu vor concura niciodata. Ei se completeaza, atat in economia nationala, cat si in scopul de a introduce in sufletul marelui public dragostea de cal. Calul trebuie si merita sa fie iubit.”

Cel care se pare ca a introdus cursele profesioniste de trap in tara noastra a fost Nicolae Fleva.

Almanah Fleva Matak
Sursa foto: Almanahul Trapului – 1937. Fleva si Matak.

Primele documente care apar despre alergarile de trap in Romania sunt cele din anul 1887. Pe data de 17 mai a acelui an se organizeaza clasicele curse de primavara, in special de galop, dar apare si cursa de alergari in “treapat”. Cursa a fost organizata de Jockey Club Roman pe Hipodromul Baneasa, sub inaltul patronaj al M S Regele Carol I al Romaniei.

Comisarii curselor din acel an erau:

  • Generalul Gheorghe Manu – arbitru al sosirii
  • Arthur Green – arbitrul al pornirii
  • Alexandru Marghiloman – comisar al cursei
  • Ion Lahovari – comisar pentru cantarirea jocheilor

1887 17 mai alergari trap

Au fost inscrisi 6 cai in cursa de 2600 m: Sultan, Eclair, Fatyol, Fulger, Osman si Capital. Capital a fost castigatorul cursei si apartinea lui Mihai Marghiloman, fratele lui Alexandru Marghiloman.

Aceste curse se regasesc si in anul urmator, mai exact pe 21 mai 1888, tot pe Hipodromul Baneasa.

Alergari de Trap 21 mai 1888

Astfel de curse de trap s-au desfasurat in aceeasi perioada si la Iasi, fiind organizate de Nicu Catargi cu mai multi cai valorosi importati din Rusia. Astfel apar evidente de curse bine organizate in anul 1911 la Iasi.

Trap la Iasi
Sursa foto: https://www.facebook.com/pg/Iasi.Jassy/  Arhivele Nationale Iasi – Trap hipodrom Tatarasi

De asemenea, se organizeaza curse de trap si in Constanta, pe 23 aprilie 1897

Este notabil fenomenul curselor de trap si in Braila, un oras cu mare traditie hipica. In anul 1903 se construieste in Braila un hipodrom de catre Societatea Nationala pentru Imbunatatirea Animalelor. Se realizeaza si un Stud Book pentru trap si incep curse anuale de trap. Datorita acestui hipodrom se consolideaza crescatori precum Ghita Gaetan, I. Matak, Gheorghe Pilat si V. Mendel.

Hipodromul Braila

Trap 1903 Braila
Sursa foto: Almanahul Trapului 1937 – Braila 1903

Cursele de trap de la Baneasa

In Bucuresti lipsea insa un hipodrom pentru trap, iar galopul avea o amploare atat de mare incat trapul si chiar galopul cu obstacole nu prea mai aveau loc in program.

Un moment important in dezvoltarea fenomenului trapului romanesc este infiintarea Clubul Calaretilor in anul 1911. Acest club organizeaza deja primele curse de trap in anul 1912.  Tot in acest an Clubul Calaretilor obtine un teren alaturat Hipodromului Baneasa, iar in anul 1913 se infiinteaza Baneasa Trap si se organizeaza al doilea concurs hipic.

schema hipodromului
Schema Hipodromului Baneasa – galop si trap
Trap Baneasa 1913
Curse de trap pe Hipodromul Baneasa

Era totusi un inceput timid deoarece abia dupa Primul Razboi Mondial incep sa fie cunoscutii si caii de trap in Romania. Dupa terminarea razboiului si dupa Revolutia Bolsevica are loc un fenomen foarte interesant in istoria trapului romanesc. Este vorba despre un refugiu al unor cai trapasi foarte valorosi din Rusia (Domnescu, Tokar, Tania …) si a unor oameni foarte pasionati de acest sport: fratii Andreievski, contesa Benckendorff, Ivan Corsac, I. Romaniuc, P. Borisiac, I. Marcenco, M.Colibaba. Au fost si driveri de renume precum Sasha Corol si fiul sau, Vania Corol, dar si mari antrenori rusi precum Terenkov, Gaidaev, Brailovski, Crotenko … .Acesti oameni si-au unit fortele cu romani pasionati de trap, precum inginerul Ion Matak, colonelul Georgescu, fratii Campeanu, fratii Marcu … .

Acesti oameni s-au mobilizat imediat si in 1920-1921 au organizat curse de trap la Clubul Calaretilor de la Baneasa. Sa nu uitam faptul ca Alexandru Marghiloman si-a oferit in permanenta sprijinul si oamenilor implicati in trap. Intre timp au mai fost importati cativa cai de trap valorosi din Austria.

Trap Baneasa 1918
Curse de trap pe Baneasa Trap

Hipodromul Floreasca – trap, galop si obstacole

Un alt moment important al dezvoltarii trapului romanesc este acela al construirii Hipodromului Floreasca. Societatea TROB (trap si obstacole) infiintata de Ion Matak si condusa de generalul I. Coanda si-a unit fortele cu Societatea Națională pentru Îngrijirea Cailor de rasă (SNIC) in asa numitul Comitet SNIC. Lucrarile au inceput in anul 1922 in partea inalta a platoului Floreasca si au fost finalizate in octombrie 1923. Conducerea era formata din generalul Coanda ca presedinte al consiliului de administratie, generalul Moruzi, presedinte al comitetului, si Ion Matak membru in comitetul alergarilor.

Hipodromul Floreasca era o constructie spectaculoasa realizata in stil romanesc, dupa planurile arhitectului Paul Smarandescu. Complexul era alcatuit din trei cladiri distincte pe 1650 mp, dar conectate prin pasaje de trecere:  Pavilionul Regal, Pavilionul Oficial si Pavilionul Public. La parter existau restaurante, garderoba, toalete si alte spatii utile.

Arhitectul Paul Smărăndescu (26 iunie 1881 – 12 ianuarie 1945)
Arhitectul Paul Smărăndescu (26 iunie 1881 – 12 ianuarie 1945)

Hipodromul Floreasca

hipodrom Floreasca in constructie
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca in constructie
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca – Pavilionul Regal
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca
http://imagoromaniae.ro/ Hipodromul Floreasca

Cursele de trap incep sa creasca considerabil pe acest hipodrom in special datorita aparitiilor unor crescatori particulari de cai antrenati pentru trap: M Rusu, M. Tulceanu, coloneul Georgescu, inginerul Matak, M. Frank. Se adunasera astfel in jur de 200 de cai de trap de la hergheliile particulare si inca 50 din hergheliile de stat. De mentionat aici aportul ameliorarii cabalinelor la noi in Herghelia Rusetu, unde a avut loc ameliorarea Trapasului Romanesc, avand cai cu rezultate excelente. Se importa cai de mare valoare mai ales din Germania, Ungaria si Austria.

Hipodrom Floreasca

Sursa: core.ac.uk. Revista Furnica. Septembrie 1929

Primul Derby Roman la trap a avut loc in anul 1924, pe Hipodromul Floreasca, castigatorul fiind armasarul Bataus condus de driverul Petre Bosiac.

Prima impresie a Reginei Maria despre cursele de trap de pe noul Hipodrom Floreasca.

Însemnări zilnice. Vol. 6: 1 ianuarie 1924 – 31 decembrie 1924 Regina Maria

Despre incredibila poveste a contesei Benkendorff, mai sus mentionata si de Regina Maria vom reveni intr-un articol separat.

Tribunele Floreasca
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930
Anuntatorul Jocheilor
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930 – Tribune Hipodrom Floreasca
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930 – Tribune Hipodrom Floreasca – pariori
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930 – Tribune Hipodrom Floreasca – pariori
Sursa: Ilustratiunea Romana, 1 mai 1930 – Tribune Hipodrom Floreasca

De remarcat ca in anul 1928, Romania era a doua tara (dupa Germania) care organiza alergari in nocturna, cu ocazia unui congres agricol international gazduit de Romania.

NNoctura Hipodrom Baneasa

Jubileul curselor de trap
Jubileul curselor de trap

Perioada 1929-1932 vine cu neintelegeri in organizarea curselor si cu probleme financiare. Premiile se reduc considerabil.

Dupa o reorganizare venita la timpul potrivit cursele incep sa revina la nivelul a ceea ce a fost anterior.

Program Floreasca 1933
Programul curselor de la Hipodromul Floreasca in 1933

In anul 1935 se organizeaza chiar si o competitie internationala aflata sub patronajul Regelui Carol al II-lea.

Meeting international 1935 Floreasca : 1935 Floreasca: in prim plan Donescu, Negropontes, Matak
Trap rezultate SNIC 1936
Trap rezultate SNIC 1936

In anul 1936 se apropia finalul curselor pe Hipodromul Floreasca. Au fost si probleme financiare, dar si interese imobiliare, asa ca urma o noua etapa a istoriei trapului romanesc.

Hipodrom Baneasa Trap (1937 – 1960)

Astfel ca in anul 1937 oamenii implicati in fenomen reusesc sa relanseze Hipodromul Clubul Calaretilor, acum numit Hipodrom Trap. Deschiderea oficiala a avut loc pe 8 iunie 1937.

Sursa foto Almanahul Trapului: Relansarea Hipodromului Baneasa Trap – 8 iunie 1937

Noul Hipodrom Trap era modern. Pista de 25 m latime, restaurant la baza tribunei, case de pariuri in restaurant sau in imediata apropiere a tribunei, muzica ambientala, turnul comisarilor amplasat in interiorul pistei, comenzi date prin microfon, cronometraj electric.

Cursele de trap la Baneasa
Sursa foto: restitutio-interbellica.blogspot.com Cursele de trap la Baneasa
Stud Book Roman 1937
Stud Book Roman pastrat de SNIC – 1937

Driveri renumiti si caii lor de legenda scriu istoria trapului romanesc. Ei sunt Cercasov, Szabo, Pavlic, Borisiac, Gaidaev … iar caii de trap sunt Pandur, Petrus, Fanfara II, Monte Carlo …

Monte carlo prim plan_6 iunie 1948 Realitatea Ilustrata
Monte carlo prim plan_6 iunie 1948 Realitatea Ilustrata
Monte Carlo_6 iunie 1948 Realitatea Ilustrata
Monte Carlo_6 iunie 1948 Realitatea Ilustrata
Constantin Ottescu spunea despre Cercasov urmatoarele: “personaj de legendă, poate cel mai important nume al curselor de cai de la noi. Fiu al unui important constructor de trăsuri şi sănii din Petrograd, s-a stabilit la noi după revoluţie, trecînd prin Stambul după o raită prin Franţa. Conducea pe hipodromurile noastre, întîi la Floreasca, apoi la Băneasa. Era un om mărunt, în zilele de antrenament mi-l amintesc într-un palton lung, kaki şi aspru, vorbind româneşte pe franţuzeşte, cu accent rusesc!”
Cercasov
Sursa foto: Pe Hipodrom Alex.Doru Ionescu, Editura Litera 1971, N. Cercasov – 1947
TRAP APRILIE 1948
Sursa: Realitatea Ilustrata, aprilie 1948

Dupa linistea vine din nou furtuna pe Hipodromul Baneasa. Perioada Razboiului este grea. Au loc schimbari majore.

Societatea pentru Incurajarea Cresterii Calului de Trap in Romania – martie 1941

Societatea pentru incurajarea cailor de trap 1941
Sursa foto: Monitorul Oficial 1941

In februarie 1942 apare Asociatia Calului de Trap

Asociatia Calului de Trap
Sursa foto: Monitorul Oficial februarie 1942

In 1945 este pusa in drepturi Societatea Hipica Romana de Trap

Societatea Hipica Romana de trap
Sursa foto: Monitorul Oficial 28 martie 1945

A fost prietenul meu – 1961 regizat de Andrei Blaier

Hipodromul Ploiesti – cursele continua

Hipodromul de trap din Ploieşti, sau Hipodromul Republican a fost cel care a gazduit primele curse de trap in 1961, dupa demolarea totala a Hipodromului Baneasa in 1960. Din fericire pentru trap, cursele au mers mai departe, avand un istoric al Derby-ului Roman la Trap doar cu mici intreruperi in perioada recenta (2006, 2008, 2009 si 2016).

Programul curselor din 1961 la Hipodrom Ploiesti

Mircea Stefanescu este cel care pleca in martie 1961 cu caii de trap din Bucuresti spre Ploiesti. Tot el este driver-ul cu cele mai multe titluri de Derby, noua in total. Conform datelor statistice recordul de spectatori pe acest hipodrom a fost de 11.000 de oameni dornici sa vada Derby-ul de Trap din 1970, castigat de Gica Tanase cu Talion. Gica Tanase este cel care detine sapte titluri de Derby.

Stefanescu - Seceris
Sursa foto: Pe Hipodrom – Alex.Doru Ionescu – M. Stefanescu si calul Seceris in 1969
Sursa foto: Pe Hipodrom – Alex.Doru Ionescu
Sursa foto: Pe Hipodrom – Alex.Doru Ionescu
hemeius 1982 Gheorghe Nicolae
Sursa foto: http://www.csmploiesti.ro, Hemeius 1982, Derby Roman la trap, driver Gheorghe Nicolae
mircea stefanescu 1991
Sursa foto: Gura Lumii iulie 1991 – Driver Mircea Stefanescu – Derby 1991

 

Derby de Trap 1992

In anul 2006 apare prima mare problema pe Hipodromul Ploiesti. Din cauza unor litigii contractuale activitatea hipodromului este oprita si Derby-ul nu mai are loc.

In anul 2007, cu mari eforturi se organizeaza alergarea de Derby, dar in anul 2008 si 2009 problemele persista.

Derby Trap 2012

Derby Trap 2013

Anul 2014 este ultimul pentru vechiului hipodrom Ploiesti, acesta intrand intr-o ampla renovare. Tocmai de aceea, Derby-ul Roman din 2015 se organizeaza la hipodromul Mangalia. Din pacate lucrarile in desfasurare la Ploiesti fac imposibila organizarea curselor din 2016, fiind inca un an fara Derby.

Lucrarile s-au finalizat in octombrie 2016 si prima reuniune oficiala a avut loc pe 15 aprilie 2017.

Derby Trap 2017
Sursa foto: www.facebook.com/asociatietrap/ Derby Trap 2017

Noul Complex Hipodrom Ploiesti are doua piste, una de trap si una petru galop si cale de rulare speciala pentru masina arbitrilor, servicii sau interventii ale ambulantelor.  Tribuna este compusa din doua corpuri distince. Noul complex mai dispune de 7 grajduri, fiecare cu 27 de boxe, salivarium cu 19 boxe, cabinet veterinar, spatiu pentru inseuare, hangare pentru instalatii si depozitare materiale, hangar pentru furaje si respectiv deseuri.

Complex Hipodrom Ploiesti
Sursa foto: Facebook Complex Hipodrom Ploiesti

 

Gheorghe Vasile - castigatorul Derby-ului de trap al Romaniei 2019
Gheorghe Vasile – castigatorul Derby-ului de Trap al Romaniei 2019

Singurul hipodrom activ din Romania asteapta un nou restart al curselor de trap si de galop. Spectatorii sunt la fel de dornici sa simta adrenalina competitiilor hipice.

Lista completa a castigatorilor Derby-ului de Trap al Romaniei

AN NUME CAL TIMP DISTANTA CONCURENTI DRIVER
1924 BATAUS 01:38.20 1700 BORISIAC P.
1925 IN 01:32.50 1700 MATAK I.
1926 DOMNISORU 01:36.00 1700 CORSAK IV.
1927 ALFRED 01:34.70 1700 ANDREYEWSKI M.
1928 GORNIST 01:35.90 2100 VIZNOVICI D.
1929 VULCAN 01:34.00 2100 MATAK I.
1930 RAZVAN 01:34.50 2100 COROL S.
1931 PETRIS 01:31.10 2100 SLOBOZENCO C.
1932 TULIPA 01:31.70 2300 HAUSER I.
1933 IAZ 01:33.40 2300 7 SLOBOZENCO C.
1934 MAGNAT 01:29.60 2300 5 ANDREYEWSKI M.
1935 HARON 01:31.90 2300 8 ANDREYEWSKI M.
1936 VIZIRU 01:28.10 2300 7 COSTANDACHE I.
1937 CUPIDON 01:30.00 2300 5 COSTANDACHE I.
1938 PANDUR 01:29.80 2300 6 CROTENCO I.
1939 PETRUS 01:30.00 2300 7 BORISIAC P.
ADDA WORTHY 01:30.00 2300 7 COROL S.
1940 RAMA II 01:32.30 2300 10 DOBRESCU D.
1941 AVION 01:28.00 2300 11 PAVLIC M.
1942 AVANTY K. 01:30.00 2800 9 PAVLIC M.
1943 ACCELERAT 01:32.00 2800 9 CERKASOFF N.
1944 DELUT 01:30.80 2800 8 SZABO I.
1945 BARBARA 01:28.50 2800 8 GRAJDANESCU B.
1946 POTECUTA B. 01:30.40 2800 8 SZABO I.
1947 FANFARA II 01:28.60 2800 11 CERKASOFF N.
1948 MONTE CARLO 01:26.70 2800 5 GAIDAEV N.
1949 OXFORD 01:30.30 3300 7 GRUMWALD L.
1950 HANS 01:30.50 3300 10 GRUMWALD L.
1951 BUJOREL 01:30.90 3300 7 SZABO I.
1952 OTHELLO II 01:30.90 3300 8 TEOFIL ST.
1953 AVANTY R. II 01:30.00 3300 8 GHEORGHE V.
1954 FELAH 01:32.40 3300 8 COROL S.
1955 FLACAU III 01:31.50 3300 8 BONTOI V.
1956 MOT 01:28.60 3300 9 SZABO I.
1957 FULG 01:28.00 3300 9 TIGAERU D.
1958 SUCCES 01:29.10 3300 9 SZABO I.
1959 BALTARET 01:28.90 3300 9 TANASE GHE.
1960 STRAJA 01:29.20 3300 7 STEFANESCU M.
1961 FLORINEL 01:29.60 3300 10 STEFANESCU M.
1962 BAICAL 01:30.00 3300 10 STEFANESCU M.
1963 LUPTATOR 01:26.60 3300 8 GHINEA GH.
1964 ORIBIL 01:28.90 3300 9 AVRAM G.
1965 LATIN 01:28.80 3300 9 MIHAILESCU S.
1966 SILISTRA 01:29.60 3300 8 STEFANESCU M.
1967 TITIREZ 01:26.80 2800 8 SZABO I.
1968 IZVIN 01:27.10 2800 10 STEFANESCU M.
1969 ARENA 01:27.40 2800 10 TODERAS I.
1970 TALION 01:26.10 2800 8 TANASE GHE.
1971 RAPORT 01:25.80 2800 9 AVRAM G.
1972 TORPEDO 01:27.30 2800 11 STEFANESCU M.
1973 GABARIT 01:26.60 2800 11 GHEORGHE V.
1974 RATIUNEA 01:25.70 2800 11 TANASE GHE.
1975 IVORIU 01:25.80 2800 11 DINU TR.
1976 TUREL 01:26.50 2800 9 MARINESCU TR.
1977 RAZLIN 01:24.80 2800 8 MARINESCU TR.
1978 HELIS 01:25.50 2800 9 STEFANESCU M.
1979 JURAT 01:26.60 2800 9 POPA D.
1980 SELENAR 01:27.10 2800 10 GHEORGHE V.
1981 RODION 01:26.70 2800 11 NICOLAE N.
1982 HEMEIUS 01:27.50 2800 10 GHEORGHE N.
1983 TRIFOI 01:25.40 2800 10 TANASE GHE.
1984 INTIM 01:26.50 2800 7 MARINESCU TR.
1985 BON 01:25.10 2800 9 TANASE GHE.
1986 CORAN 01:25.30 2800 8 STEFANESCU M.
1987 RARAU 01:24.60 2800 12 TANASE GHE.
1988 AGER 01:24.90 2800 12 PATRASCU V.
1989 SINOE 01:23.40 2800 11 TODUTA D.
1990 VARBITA 01:25.10 2800 13 STEFANESCU M.
1991 RASUNET 01:24.30 2800 12 STEFANESCU M.
1992 ORTOZA 01:25.80 2800 15 NICOLAE N.
1993 TULNICI 01:25.40 2800 13 SLATE CR.
1994 ROMINA 01:23.70 2800 6 IORGA C.
1995 OROLOGIU 01:23.60 2800 8 TANASE GHE.
1996 ORDONAT II 01:25.10 2800 12 GHEORGHE V-LE.
1997 SPRINT 01:23.60 2800 12 SLATE CR.
1998 VANESA 01:24.20 2800 10 GHEORGHE CR.
1999 CLASIC 01:30.70 2800 12 MIHAI DV.
2000 VRAJA NOPTII 01:24.80 2800 11 GHEORGHE CR.
2001 SUCARELI 01:24.30 2800 8 MARCIU A.
2002 KINTA 01:27.10 2800 7 DOBRE D.
2003 NEDELCU 01:24.50 2800 10 GHEORGHE V-LE.
2004 HERA 01:24.40 2800 10 PAUN M.
2005 REGINA KIRA 01:29.60 2800 10 SLATE CR.
2007 CARLOS 01:23.80 2800 5 GHEORGHE V-LE.
2010 ZAZA 01:27.00 2800 6 MIHAI DV.
2011 ONLY YOU 01:28.50 2800 7 PAUN M.
2012 BAIKAL 01:27.40 2800 9 PAUN M.
2013 OLIMP 01:23.70 2800 9 SLATE CR.
2014 DARIUS 01:23.20 3100 8 DIMA I.
2015 VIJELIE 01:27.60 2700 3 COSTACHE M.
2017 STAR NOBEL 01:29.00 3100 6 GHEORGHE V-LE.
2018 SPEEDY NOBEL 01:24.60 2700 8 GHEORGHE V-LE.
2019 CALYPSO RM 01:25.10 2700 6 GHEORGHE V-LE.

Surse:

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *