Societatea Ecvestră din Brăila
Brăila este un oraș cu o mare tradiție ecvestră. Astfel, pe data de 1 decembrie 1880 se înființează Societatea equestră şi de încurajare pentru ameliorarea rasei cailor Brăila, cu un număr de 21 de membri fondatori. După șapte ani societatea și-a încetat activitatea din lipsă de fonduri.
Din fericire, pe 20 aprilie 1902 are loc reînființarea „Societății de încurajare pentru îmbunătăţirea Rasei Animalelor”, care să se ocupe cu organizarea alergărilor de cai și pentru îmbunătățirea rasei animalelor, fiind susținută de primăria orașului Brăila.
Obiectivul asociației a fost acela să achiziționeze reproducători de rasă și să organizeze competiții. Primele competiții au avut loc pe un platou organizat în anii 1886-1887, în spatele gării Brăila.
Cursele de galop și trap de pe Hipodromul Brăila
Tot aici se vor organiza și curse de galop și trap, trapul fiind un sport inedit în acel timp în România. Există dovezi de evenimente de galop și trap din 1886, practic Bucureștiul și Brăila fiind orașele în care se organizau principalele curse de trap.



Hipodromul Brăila din 1903
Fenomenul alergărilor devenea destul de amplu în țară. De aceea, se reușește ca într-un timp scurt să se construiască un hipodrom lângă Monument, pe un teren al primăriei, în suprafață de de 8.078 mp. Hipodromul realizat în anul 1903 avea grajduri pentru 20 de cai de curse, un grajd special pentru montă (construit în 1906), tribună pentru public și toate facilitățile unei bune funcționări.
Se realizează și un Stud Book pentru trap și încep curse anuale de trap. Datorită acestui hipodrom se consolidează crescători precum Ghiță Gaetan, I. Matak, Gheorghe Pilat și Victor Mendel.

În anul 1904 vedem o prime mențiune a Derby-ului Român de Trap, cel mai probabil fiind primul din România.


Societatea este recunoscută ca persoană juridică și începe să organizeze curse de cai atât primăvara, cât și toamna. De asemenea, se achiziționează și armăsari valoroși pentru montă, activitate care continuă până în anul 1916, contribuind decisiv la ameliorarea rasei cailor populației din județ (4215 iepe montate la Hipodromul Brăila).

Refacerea hipodromului
În perioada Primului Război Mondial, tribuna este din păcate dezafectată în timpul ocupației germane. Rămâne așa până în anul 1923, când Regele Ferdinand vizitează orașul și dorește reclădirea hipodromului cu așa tradiție.

Regele Ferdinand devine președinte de onoare al comitetului și vicepreședinte este muzicianul George Cavadia. Hipodromul este refăcut sub coordonarea inginerului Nicolae Faranga, un fruntaș conservator brăilean, care a fost prefect (1905-1907), primar (1911-1913) și senator în 1914. Inaugurarea va avea loc în anul 1924 în prezența Familiei Regale.
Deoarece fenomenul fotbalistic începe să se dezvolte rapid, hipodromul va fi locul de desfășurare a meciurilor de fotbal Dacia Unirea Brăila.

Hipodromul va fi utilizat în scopuri militare în 1940 și apoi cunoaște distrugeri ample. Urmează apoi perioada comunistă care îl duce la dispariție, hipodromul din Brăila cunoscând soarta celui din București.
Construcția cartierului Hipodrom din Brăila a început în 1965 pe terenul Hipodromului Brăila. Cel puțin denumirea de „Hipodrom” a rămas în memoria locuitorilor frumosului oraș.
Surse:
- Ioan Munteanu – Stradele Brăilei, Ed. ExLibris 2005
- BRĂILA ÎN CĂRŢI POŞTALE ILUSTRATE, 1896-1948, ŞTEFANIA BOTEZ, ION VOLCU – Biblioteca Judeţeană Panait Istrati Brăila
Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Brăila, Editura PROILAVIA, Braila 2011. - https://www.facebook.com/StadionulMunicipalBraila
- Tribuna Stadionului Hipodrom casa fotbalului brailean intre anii 1922 -1940
- www.braila.portal.ro
- https://brailasuntemnoi.wordpress.com/
- România Liberă, 10, nr. 2627, 7 mai 1886
- Gazeta Ilustrată – 16 iunie 1912
- digibuc.ro
One Reply to “Hipodromul Brăila”
Comments are closed.